آرشیو مهر ماه 1401

جديدترين اخبار و رويدادهاي دنياي وب و فناوري

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

کدام سقف کاذب مناسب تر است؟ + انواع، مزایا و معایبش

۴ بازديد

سقف کاذب سقف‌های فرعی هستند که از سقف اصلی آویزان می‌شوند. سقف‌های کاذب برای پنهان کردن سیم‌کشی بیش از حد استفاده می‌شوند و برای زیباتر کردن خانه و پوشاندن به هم ریختگی‌ها از این نوع پوشش استفاده می‌شود. در ساخت‌های سازهای این روزها، استفاده از سقف‌های کاذب به بخش جدایی‌ناپذیر توسعه ساخت و سازها تبدیل شده است. صاحبان خانه‌ها و مهندسین سقف‌های کاذب را به‌عنوان راهی برای دور نگه داشتن گرما، سرما و سر و صدای اضافی می‌دانند. سقف‌های کاذب از هر نوع و جنسی که باشند، عنصر مفید غیر قابل انکاری برای طراحی داخلی مدرن هستند. اما در این مقاله ما سعی داریم تا با معرفی و ذکر مزایای هر یک از آنها به شما کمک کنیم تا بدانید کدام سقف کاذب مناسب‌تر است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

سقف کاذب گچی


سقف کاذب گچی به‌عنوان یکی از انواع پرکاربرد سقف کاذب به شمار می‌رود که قطعات گچی در داخل سقف‌های از پیش ساخته شده ی آلومینیومی قرار می‌گیرند. سقف‌های کاذب گچی به خوبی در برابر حوادث آتش‌سوزی و حریق و همچنین زلزله مقاوم هستند و به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی حامی محیط زیست می‌توان از آنها یاد کرد. یکی از مزایای مهم استفاده از سقف‌های کاذب گچی در توسعه ساخت و سازهای شهری این است که زمان اجرا و نصب آنها به سرعت و به آسانی صورت می‌گیرد. همین امر موجب می‌شود تا طی مسیر ساخت و ساز ساختمان‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

سقف کاذب کناف


سقف‌های کاذب کناف به‌عنوان یکی از انواع سقف‌ها کاذب گچی به شمار می‌روند که از پیش ساخته شده‌اند. از سازه‌های کناف برای زیباسازی سقف و دیوار استفاده می‌شود. این نوع سازه‌های کناف روی پنل‌های از پیش ساخته شده اجرا می‌شوند. استفاده از کناف برای ساخت و ساز و زیبا سازی سقف و دیوارها نوآوری و تکنولوژی کاربردی را به وجود آورده است. در گذشته برای زیبایی و تزئین سقف منازل از گچ‌بری استفاده می‌شد اما به دلیل هزینه‌بر و زمان‌بر بودن اینکار، امروزه سقف کاذب کناف جایگزین آن شده است.
از پیش ساخته بودن سقف‌های کاذب کناف باعث شده تا هزینه گچ‌کار در اجرای آن‌ها حذف شود و برای ساخت و ساز بسیار به صرفه باشند. برای اجرای سقف کناف، سازه‌های گچی از پیش ساخته شده بر روی پروفیل‌های فلزی متصل می‌شوند. علاوه‌بر مقرون به صرفه بودن استفاده از سقف کاذب کناف از دیگر مزایای استفاده از آن می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت و سبک بودن آنها اشاره کرد.

سقف کاذب چوبی

این نوع سقف کاذب که از جنس چوب ساخته می‌شوند، برای تزئین بخش مرکزی و یا حاشیه سقف استفاده می‌شوند. طرح و جنس چوب این نوع سقف کاذب روح و جلوه خاصی به خانه شما می‌بخشد. وجود نمای چوبی این سازه‌ها فضایی گرم و دلچسب نیز ایجاد می‌کند. برای نصب سقف‌های کاذب چوبی در ابتدا لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهار تراش چوبی به دور سقف انجام می‌شود. برای مشاهده ایده های بیشتر این مطلب را نیز مطالعه نمایید

سقف پلی کربنات پارکینگ


یکی از تکنولوژی‌هایی که امروزه برای پارکینگ‌های رو باز استفاده می‌شود، استفاده از سقف پلی کربنات پارکینگ است. این سقف‌ها که به عنوان نورگیر و سایبان برای محافظت از ماشین‌ها در برابر آب و هوای گرم و سرد است، می‌تواند به سادگی و با هزینه به صرفه قابل اجرا باشد.
از مزایای سقف پلی کربنات علاوه بر پوشاندن پارکینگ‌های سرباز می‌توان به پوشاندن حیاط خلوت، گلخانه، استخر و ... اشاره کرد. سقف‌های پلی کربنات که ساخته شده از ورق‌های پلی کربنات است، در رنگ‌های متنوعی ساخته و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این نوع سقف‌های کاذب به قدری کاربردی، مستحکم و ایمن هستند که امروزه جایگزین خوبی برای سقف‌های شیشه‌ای شده‌اند و به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز عمل می‌کنند. همچنین عایق مناسبی در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز می‌باشند.

سقف کاذب رابیس

رابیس به‌عنوان یکی از پرکاربردترین انواع سقف کاذب به شمار می‌رود. این نوع سقف کاذب که ترکیبی از میلگرد و نبشی است سرعت ساخت و سازها را افزایش می‌دهد. این نوع سقف کاذب از توری‌های فولادی به شکل مشبک ساخته شده‌اند. از مزایای ای نوع سقف کاذب می‌توان به سرعت فوق‌العاده خوب آنها در استحکام و چسبیدن ملات‌ها اشاره کرد. همین موضوع به عدم ترک‌خوردگی سقف کمک می‌کند. برای استفاده از این نوع سقف کاذب می‌توانید با استفاده از رابیس مسطح و برجسته طرح مطلوب و دلخواه خودتان را اجرا نمایید.



اصول برق کشی محوطه و حیاط ساختمان و ویلا

۴ بازديد

برق کشی
اگر در حال برنامه‌ریزی باری یک پروژه کوچک یا بزرگ برق‌کشی در محوطه بیرونی و حیاط ساختمان یا ویلا هستید، یادگیری اصول اولیه سیم‌کشی و نصب سیم‌ها بسیار مهم و الزامی است. شناخت و انتخاب بهترین و رایج‌ترین نوع سیم برای محوطه و حیاط ساختمان از عناصر اصلی اجرای سیم‌کشی برق اصولی ساختمان خواهد بود. به دلیل خطرات احتمالی که به واسطه برق‌کشی غیر اصولی ساختمان ممکن است رخ دهد، پیشنهاد می‌شود که از کارشناسان و مجریان مجرب در این حرفه کمک بگیرید.
آشنایی و اطلاع از مراحل اصلی روند سیم‌کشی برق حیاط ساختمان خالی از لطف نیست و بهتر است برای اطمینان از اجرای صحیح آن آگاهی لازم را کسب نمایید. ایمنی، دوام، انعطاف‌پذیری نصب و هزینه نصب همگی از اصول مهم برق‌کشی ساختمان هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با برخی از اصول برق‌کشی محوطه و حیاط ساختمان و ویلا آشنا شوید.

تهیه نقشه سیم‌کشی محوطه ساختمان و ویلا

سیم کشی

همان‌طور که گفته شد برق‌کشی ساختمان یکی از مراحل مهم و حساس در روشنایی بخشی به خانه است که باید به روش صحیح آن انجام شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع برق‌کشی، نقشه ای از مسیرهای سیم‌کشی تهیه کنید تا در آینده در صورت بروز هر مشکلی به سادگی بتوانید منشا آن را پیدا کنید و به سرعت آن را تعمیر نمایید. برق‌کشی ساختمان به طور عمده به دو روش روکار و توکار اجرا می‌شود.
در برق‌کشی روکار همه کابل‌ها و سیم‌ها روی سطح دیوار نصب می‌شوند و قابل دیدن هستند و فقط برای پوشاندن آنها از داکت استفاده می‌شود. اما در سبک برق‌کشی توکار تمامی سیم‌ها از داخل دیوار و به شیوه اصولی که در ادامه خواهیم گفت عبور می‌کنند.
نقشه برق‌کشی برای شما و هر شخص دیگری به کمک زبان ترسیم، امکان انتقال اطلاعات لازم برای طراحی برق‌کشی تخصصی ساختمان را فراهم می‌کند.
به طور معمول این نقشه شامل نقشه روشنایی چراغ‌ها، نقشه پریزها، نقشه پریزهای تلفن و آنتن، نقشه تابلو توزیع برق و جایگاه نصب آیفون می‌باشد.

طراحی سیستم لوله کشی توکار برق حیاط


به طور کلی برقکاران در محوطه باز حیاط با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش زیبایی نهایی و محافظت از متریال سیم‌کشی برق از سیستم لوله‌کشی توکار برق استفاده می‌کنند. در این روش با ایجاد شیاری نه چندان عمیق در دیوارها، بعد از قرارگیری لوله‌ها سیم‌های برق کشی در داخل آنها قرار می‌گیرند و سپس پوشش دیوار را مجدد بازسازی می‌کنند.
توجه داشته باشید که برای ایجاد این شیارها به سایر بخش‌های دیوار آسیبی وارد نشود و این کار را با ظرافت انجام دهید. همچنین استفاده از لوله‌های خرطومی پی‌وی‌سی در سیستم لوله‌کشی توکار محوطه ساختمان مجاز نیست و تنها از لوله‌های مقاوم و مناسب لوله‌کشی توکار استفاده کنید. حداقل فاصله بین لوله‌های برق با سایر لوله‌های موجود در بدنه دیوار مانند لوله آب، بخار و یا گاز باید به اندازه 15 سانتی‌متر باشد.
همچنین لوله‌ها باید به اندازه 15 سانتی‌متر زیر سطح دیوار و فقط به صورت افقی و عمودی نصب شود. از نصب لوله‌ها به صورت مورب و پیج و خم بپرهیزید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از برقکار مجرب در قیمت سیم‌کشی ساختمان نیز صرفه‌جویی کنید و خانه خود را به صورت اصولی برق‌کشی کنید.

انتخاب اندازه سیم

توجه به اندازه سیم یکی از اولین نکاتی که برای سیم‌کشی برق در داخل و یا محوطه ساختمان باید با دقت و حساسیت خاصی انجام شود. هنگام انتخاب سیم مناسب باید به گیج سیم برق، ظرفیت سیم و اینکه برای چه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد در نظر گرفته شود.
سیم‌هایی که به درستی با آمپر مدار مورد استفاده خود مطابقت ندارند، می‌توانند خطر اتصال کوتاه و آتش‌سوزی قابل توجهی را ایجاد کنند. از سوی دیگر هنگام انتخاب و خرید سیم برق دقت کنید تا محصولات تقلبی را به خوبی شناسایی کنید و از خرید آنها بپرهیزید. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درمورد انتخاب اندازه سیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

برچسب گذاری سیم برق


سیم‌ها و کابل‌های برق دارای علامت‌هایی هستند که روی عایق یا روکش بیرونی آنها مهر و چاپ شده است. این علامت‌گذاری‌ها اطلاعات مهمی در مورد
سیم‌کشی و عایق، از جمله اندازه و جنس سیم، نوع عایق، تعداد سیم‌های موجود داخل کابل و هرگونه درجه‌بندی یا ویژگی خاص سیم را ارائه می‌دهند. همچنین توانایی خواندن و درک برچسب‌های روی سیم‌کشی بهترین راه برای اطمینان از دریافت محصول مناسب برای مصرف مورد نظر شما خواهد بود.

سیم کشی صفحه کلید مدار الکتریکی

تابلو برق یا جعبه تقسیم نقطه توزیع برق یک سیستم خانگی است جایی است که تمام مدارهای منفرد خانه برق خود را از آن دریافت می‌کنند و در آنجا توسط قطع‌کننده‌ها و یا فیوزها محافظت می‌شوند. توصیه می‌شود در صورتی که به دانش فنی و اصولی در سیم‌کشی این بخش آشنایی ندارید، به هیچ وجه دست به آچار نشوید و حتما از یک برقکار سیار و مجرب برای سیم‌کشی برق و یا تعمیر آن کمک بگیرید.

سوئیچ های قطع برق

کلید و سوئیچ قطع برق وسیله‌ای برای قطع برق سیستم الکتریکی خانه از یک مکان بیرونی را فراهم می‌کند. این کلید اصلی معمولا در زیر کنتورهای برق نصب می‌شود. این سوئیچ‌ها نیاز به جریان برق ثابت دارند. اگر شما یک سوئیچ جدید نصب کرده‌اید بهتر است برای اجرای درست یک سیم خنثی در کنار آن نصب نمایید.

در ادامه به برخی ابزارهای لازم و فنی جهت برق‌کشی ساختمان نیز اشاره خواهیم کرد.

• پیچ گوشتی مناسب
• انبردست مناسب
• خط تراز
• دستگاه شیارکن
• دریل
• مته
• سیم چین
• فازمتر
• پیکور
• فنر
• قوطی کلید و پریز

توجه داشته باشید در کنار آگاهی از همه اصول و فنون سیم‌کشی برق ساختمان، استفاده از ابزار مناسب می‌تواند روند سریع و اطمینان از صحت انجام کار را رقم بزند. همچنین خوب است بدانید در صورتی که سیم‌کشی ساختمان توسط فرد حرفه‌ای انجام نشود باید منتظر مشکلات خطرناک و جدی در آینده نزدیک باشید. پس انرژی و خطرات برق را جدی بگیرید و حتما از مهارت افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.