آرشیو مرداد ماه 1400

جديدترين اخبار و رويدادهاي دنياي وب و فناوري

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

نكاتي براي استفاده بهتر از كولر ماشين در روزهاي گرم تابستان

۱۲ بازديد

استفاده از كولر ماشين

هواي داغ روزهاي تابستان، چاره‌اي جز استفاده از كولرهاي ماشين برايمان نمي‌گذارد و اگر براي مدت‌هاي طولاني مشغول رانندگي باشيد، مجبور هستيد كولرها را نيز روشن بگذاريد كه علاوه بر مصرف سوخت بيشتر، ممكن است روي كارايي موتور و عملكرد ماشين نيز تاثير منفي داشته باشد. در اين نوشتار تلاش كرده‌ايم نكات جالبي را در استفاده صحيح از كولر ماشين از طريق اين منبع بررسي كنيم. همچنين راه‌هاي كمك‌كننده‌اي را ياداوري كنيم كه در خنك كردن ماشين كمك بيشتري مي‌كند و در نتيجه استفاده از كولرها را كمتر مي‌كند. با ما در اين مسير همراه باشيد.

سالانه سرويس كولر را انجام دهيد

اين موضوع بسيار مهم است، سالانه، پيش از شروع فصل گرما، سرويس كولر ماشين را انجام دهيد. اين سرويس شامل بررسي وضعيت گاز كولر، فيلترها و جريان انتقالي از لوله‌هاي آن است. هر كدام از اين جزئيات ممكن است در طول فصل زمستان آسيب ديده باشند و نياز به تعويض و تعمير داشته باشند. پس ابتدا سرويس كولر را انجام دهيد و سپس از آن اقدام به استفاده از كولر كنيد.

در زمان مناسب كولر را روشن كنيد

بلافاصله پس از شروع حركت ماشين، كولر را روشن نكنيد. اگر پيش از گرم شدن كامل موتور، اقدام به روشن كردن كولر ماشين كنيد، انرژي بيشتري براي خنك كردن ماشين صرف مي‌شود و همينطور گاز بيشتري بايد استفاده شود.

داخل ماشين را تهويه كنيد

همچنين پس از نشستن در ماشين و روشن كردن آن، تمام پنجره‌هاي آن را پايين بياوريد و اجازه دهيد در طول حركت، فضاي داخل ماشين به طور كامل تهويه شود. اين موضوع به خصوص اگر ماشين را در مقابل آفتاب مستقيم پارك كرده‌ايد، اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. چرا كه عدم وجود اينكار باعث مي‌شود، كولر ماشين براي ايجاد هواي مطلوب، بيشتر كار كند و در نتيجه سوخت بيشتري هم مصرف شود.

در سرعت‌هاي پايين كولر را روشن كنيد

كولرها در سرعت‌هاي كمتر خودرو، كارايي بهتري دارند و هرچه سرعت اتومبيل بيشتر مي‌شود، بسته به مدل خودرويي كه داريد، ممكن است قدرت خنك كنندگي كولر كاهش پيدا كند. بنابراين اين موضوع را در نظر داشته باشيد. در چنين مواقعي مي‌توانيد براي اينكه فشار كمتري به موتور خودرو وارد شود، به صورت دوره‌اي اقدام به روشن كردن كولر كنيد. البته در مدل‌هاي جديد خودروها، قابليت اتوماتيك خودكار، اين امكان را فراهم كرده كه كولرها به صورت دوره‌اي كار كنند. 

نكات كمك كننده براي خنك ماندن ماشين

علاوه بر مواردي كه در استفاده صحيح از كولر ماشين اشاره شد، مواردي وجود دارند كه در كارايي بهتر كولر كمك مي‌كنند. برخي از اين موارد را در ادامه ليست كرده‌ايم:

  1. تا جايي كه مي‌توانيد اتومبيل را در پاركينگ و يا سايه پارك كنيد. به اين ترتيب اتومبيل در معرض تابش مستقيم آفتاب قرار ندارد و اين موضوع در خنك‌تر ماندن داخل اتومبيل بسيار كمك كننده است. علاوه بر اين تابش آفتاب تاثيرات منفي زيادي روي اجزاي داخل اتومبيل دارد. همچنين اگر اتومبيل را براي ساعات طولاني در خيابان پارك مي‌كنيد، در طول روز در صورت داشتن فرصت و امكان، دوباره آن را جابجا كنيد و در منطقه سايه قرار دهيد.
  2. سرويس ماشين را جدي بگيريد: سعي كنيد به صورت دوره‌اي اتومبيل را به افراد متخصص نشان دهيد تا وضعيت باتري، روغن، لاستيك‌ها و ... را در آنها بررسي كنند تا پيش از وقوع مشكلي بزرگ، تعميرات جزئي انجام شود. يكي از كارهايي كه انجام آنها براي اتومبيل بسيار مناسب است، موتورشويي است. اينكار باعث از بين رفتن كثيفي، جرم، روغن‌هاي ريخته شده از موتور ماشين مي‌شود و در كارايي بهتر آن تاثير زيادي دارد. براي اينكار هم مي‌توانيد درخواست موتورشويي در محل داشته باشيد تا پس از انجام سرويس‌ها، كار شستشوي موتور ماشين هم انجام گيرد.
  3. از محافظ و آفتابگير استفاده كنيد: يك راه خوب براي خنك ماندن داخل اتومبيل، استفاده از آفتابگيرهايي است كه روي شيشه‌هاي جلويي، كناري و عقبي نصب مي‌شود و از تابش مستقيم آفتاب به داخل خودرو جلوگيري مي‌كند. اين آفتابگيرها را مي‌توانيد در حين رانندگي هم روي شيشه نصب كنيد.
  4. شيشه‌ها را دودي كنيد. كار ديگري كه براي كاهش تاثير مستقيم تابش آفتاب انجام مي‌شود، استفاده از انواع برچسپ شيشه دودي است كه روي تمام شيشه‌ها نصب مي‌شود. اين روش، راه‌حلي دائمي براي كاهش تابش مستقيم آفتاب است. براي اينكار پس از براورد هزينه مي‌توانيد از متخصصين بخواهيد براي نصب شيشه دودي ماشين در محل حاضر شوند و در كمتر از دو تا سه ساعت كار نصب شيشه دودي را به پايان برسانند.
  5. چادرهاي ماشين هم گزينه خوبي هستند: چادرهاي ماشين با انواع مختلفي از الياف‌ها ساخته مي‌شوند و مانع از تابش مستقيم آفتاب مي‌شوند. اين وسيله‌ها براي اتومبيل‌هايي كه در جلوي آفتاب و براي ساعات طولاني پارك مي‌شوند، گزينه بسيار خوبي هستند.

اگر بتوانيد موارد اشاره شده را براي هميشه در اتومبيل خود رعايت كنيد، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه عمر كولرهاي ماشين طولاني خواهد بود، گرماي كمتري را در حين رانندگي تجربه مي‌كنيد و در عين حال، آسيب كمتري به محيط زيست وارد مي‌كنيد.